ارتباطات

  • واژه ها .... این واژه های لعنتی! / عاطفه اولیایی/

    یادش به خیر!  یاد آن بحث های  داغی که  بیشتر دانشجوی جهان سومی و استاد  جهان اولیش را درگیر می کرد.  دانشجو از شنیدن این که  رابطه ی بین  زبان و واقعیت یک طرفه است، زیرا که  «زبان واقعیت را رقم می زند» و .... در جلسات بعدی هم «  در خارج از متن ، هیچ وجود ندارد» ، « واقعیات ذهنی اند»،  و « نویسنده هم جان به جان آفرین تسلیم کرده است.»   و استاد  نیز ناآرام بود ...  از به چالش کشیده شدن در چنان محیط فرهنگی که بحث ها ی دامنه دار را در کلاس ( شاید  هم در واقع همه جا)  حملات شخصی،  گستاخی و رودررویی می داند و نمی پسندد.‌

    25 ژوئیه 2016
  • فرهنگِ یادمانِ آنلاین در دنیای مجازی را می‌توان هم شکلی از فرهنگِ آنلاین در نظر گرفت و هم شکلی از عزاداری و سوگواری. والتر در این پژوهش با پرداختنِ به تاریخچۀ عزاداری به تجزیه و تحلیل این امر می‌پردازد که چگونه عزاداریِ آف‌لاین (یا به عبارتی حضوری و در نوعِ سنّتی‌اش) با عزاداری آنلاین متفاوت است. به گفتۀ او تغییراتِ جمعیت‌شناسانه، تغییراتِ اجتماعی و تغییراتِ فن‌آوری از عواملی هستند که نوعِ عزاداری مردم را تغییر داده است.

    10 ژوئیه 2016
  • استفاده از تلفن همراه چه در جشنواره‌هایی که در فضای باز اجرا می‌شود و چه در سالن‌های بزرگ نمایش یا استادیوم‌ها و کلوب‌ها تبدیل به هنجار شده است؛ به‌خصوص در اجراهای موسیقی پاپ: خواننده‌ها یا اعضای گروه موسیقی روی صحنۀ اجرا، خود را در مقابل جمعیت عظیمی می‌بینند که بجای شرکت در کنسرت، سرگرم تلفن‌های همراهشان هستند، عکس می‌گیرند، فیلم می‌گیرند یا پیام ارسال می‌کنند.

    09 ژوئیه 2016
  • هنر دیپلماسی و روزنامه‌نگاری تخصصی. به کوشش مریم مهدوی اصل. تهران: درخت زندگی، 1394. 637ص.

    04 ژوئیه 2016
  • شبکه های موسوم به «جم» با منشائی مشکوک و ارتباطاتی مشکوک تر، ظاهرا در همکاری با گروهی از تهیه کنندگان و سرمایه داران ایرانی، هر روز رشد بیشتری پیدا می کنند: تعداد  کانال هایشان بیشتر می شود، از فیلم های  روز با دوبله کاملا حرفه ای با دوبلورهای ایران، تا  برنامه های آرشیوهای رسمی تلویزیون ایران پیش از انقلاب،  تا برنامه های ورزشی، اخبار «مثبت اقتصادی»، چهره های خندان و نوعی شیک پوشی (با طعم باقی مانده از چند دهه پیش)، در حال تسخیر کامل فضای  رسانه ای کشور هستند.

    29 ژوئن 2016
  • در سراسر استرالیا، نماد های فرهنگ بومیان  که بسیار متفاوت  و دارای قدمتی ماقبل تاریخی اند،

    15 ژوئن 2016
  • کاغذ سفيد مي‌ترساند. کاغذ سفيد دست‌نخورده‌ي تا‌نشده‌ي خالي از هر نوشته‌اي، مي‌ترساند. مثل بوم سفيد مي‌ماند براي نقاش. مثل کاغذي است با خطوط حايل که حالا بايد نت‌هاي آهنگت را رويش بنويسي.

    روزها و روزها فکر کرده‌اي، به قصه‌ات، به رمانت، به مقاله‌اي که بايد بنويسي، يا به يادداشت کوتاهي که قول داده‌اي تا آخر هفته تحويل دهي. فرقي نمي‌کند، مدام در فکرش هستي. به شروع‌اش، به خاتمه‌اش، به محتوايش، به ‌اينکه چگونه بنويسي که تاثير بگذارد و يا خوشايند خواننده شود.

    14 ژوئن 2016
  • هفتاد و یکمین نشست «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ» با موضوع «درک و بافت» روز یکشنبه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۴ در پژوهشگاه فرهنگ٬ هنر و ارتباطات برگزار شد. در این نشست که از ساعت ۴ تا ۷ بعداز ظهر است، فیلم مستند «مدرسه ی ما» ساخته رضا عبیات به نمایش درآمد. این نشست به سخنرانی آقای دکتر کوروش صفوی٬ زبان‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی٬ و آقای دکتر جبار رحمانی، انسان شناس و عضو مرکزی انسان شناسی و فرهنگ اختصاص داده شد. سخنرانی آقای دکتر صفوی درباره «درک و بافت» و صحبت های آقای دکتر رحمانی به موضوع «تولید معنا در بافت آیینی» اختصاص داشت.

    14 ژوئن 2016
  • انسان شناسی و فرهنگ در چارچوب برنامه همکاری خود با  رسانه هایی که در حوزه فرهنگ رویکردی بین رشته ای دارند، از این هفته همکاری خود را با نشریه «کرگدن» آغاز می کند. این نشریه پیشتر به صورت ضمیمه ای در روزنامه اعتماد منتشر می شد و مدتی است که به صورت یک مجله مستقل منتشر می شود. گزیده ای از مطالب این نشریه از این پس روزهای دوشنبه هر هفته در انسان شناسی و فرهنگ منتشر می شود. صاحب مسئول این نشریه هفتگی، الیاس حضرتی و سردبیر آن سید علی میرفتاح هستند. همکاری انسان شناسی و فرهنگ با این نشریه از زمانی که به صورت ضمیمه اعتماد منتشر می شد، آغاز شده  است و اکنون شکل  منظم تری به خود می گیرد.

    13 ژوئن 2016
  • نظام های فرهنگی برای آنکه بتوانند آموزه های کلیدی هر زمینه ای را برای کنشگران منتقل کنند،‌ از استعاره ها و نمادهای فرهنگی خاصی استفاده می کنند که میتوان از آنها به عنوان نمادهای کلیدی فرهنگ یاد کرد. این نمادها، ‌انباشتی از دلالت های چندگانه، تراکم معنایی،‌ تجربه های جمعی و همچنین راه کارها و رویکردهای حل مساله در جریان واقعی زندگی را حسب موقعیت های مشخص تعیین می کنند. در چنین منطقی از نمادپردازی فرهنگی است امثال و حکم شکل میگیرند و عمل میکنند. فهم این امثال و حکم بدون ارجاع به زمینه آنها فایده چندانی ندارد.

    07 ژوئن 2016

صفحه‌ها