دین

  • نشانه های هویت جمعی در  فیلم  بدون توقف به دلیل ساختار هیجانی آن کمتر به چشم مخاطب می آید که نشان از زیرکی سازندگان آن می دهد اما باز شاهد هستیم که در نگاه مسالمت آمیز به مسلمانان نیزخود را برتر و نجات دهنده مانند بیشتر فیلم های هالیوودی که قهرمان پرور است نشان می دهند. بدون توقف (Non-Stop) فیلمی اکشن-رمز آلود، به کارگردانی جاومه کولته سِرا است . از ستارگان این فیلم می‌توان به لیام نیسون و جولیان مور اشاره کرد.

    25 ژوئیه 2016
  • کتابِ حذف مرگ؛ شرحِ بخشی از مطالعه و تحقیقِ پزشکی سام پرنیا* کارشناسِ حوزۀ مرگ، رابطۀ ذهن و مغز و تجارب نزدیک به مرگ است. او مدیریتِ تحقیقات «هوشیاری در حین احیاء» را به عهده دارد و در دو کشور انگلستان و آمریکا مشغول به کار است. پرنیا در ابتدای کتابش می‌نویسد: « مرگ طی تاریخ بشریت، همواره اوج ناامیدی و نهایت شکست انسان بوده است.

    24 ژوئیه 2016
  • اگرچه مرگ و مردن در فرهنگِ غربی به لحاظِ تاریخی به شدت متأثر از فرهنگ مسیحیت بوده است، امّا امروزه شاهدِ آنیم که اکثرِ این جوامع سکولار شده‌اند. باید در نظر داشته باشیم که نقطۀ مرجعیتِ مرگ در این فرهنگ‌ها دیگر خدا نیست بلکه انسان است. به عبارتی مرگ به مثابه پایانِ زندگیِ فردی انسان به جای زندگیِ در بهشت دیده شده است.

    18 ژوئیه 2016
  • حقیقت از نظر ویلیم جیمز: نام یا صفت؟     / عاطفه اولیایی/    آمپریسیسم، در معنای  قرار دادن انسان  و  ابزار آزمایشی اش (از چشم نامسلح  تا  ربات ) در مرکز أزمون های علمی،  از ویژگی های زمان ماست.  در پشت هر ابزار آزمایشگاهی چشمی  می بیند، گوشی می شنود،  و .....مغزی  یافته ها را در سیستمی فکری هر قدر سست،   منظم می کند، تا ازطریق تجربیات حسی، نحوه ی  وجود اشیا را در جهان، یعنی حقیقت آن ها را کشف کند.  انسان حقیقت را امری عینی و خارج از خود می داند و در صدد مرتبط شدن با آن است.  البته علیرغم  بود و نبود انسان،

    آمپریسیسم، در معنای  قرار دادن انسان  و  ابزار آزمایشی اش (از چشم نامسلح  تا  ربات ) در مرکز أزمون های علمی،  از ویژگی های زمان ماست.

    11 ژوئیه 2016
  • یکی از تجربه‌های مدرنِ فرهنگِ ایرانی، بخصوص فرهنگِ مرگِ، تغییر کاربریِ گورستان از مکانی صرفاً مختص به آیین‌های تدفین است. یعنی در دهۀ هفتاد و همزمان با دوران توسعه نه تنها این مکان از گورستان به سازمان تغییر ماهیت یافت، بلکه کاربری فرهنگی‌ای نیز برای آن درنظر گرفته شد. بهشت‌زهرای تهران از نمونه سازمان‌های مرگی است که برپاییِ امور فرهنگی و بویژه مذهبی در آن به وضوح قابل مشاهده است. این گورستان به دلایل متعددی، همچون سخنرانیِ رهبر ایران در 22 بهمن 1357، یکی از نقطه‌های مرکزی کلان‌شهر تهران است.

    28 ژوئن 2016
  • تصویر: پریچارد

    20 ژوئن 2016
  • معماری وحدت و ضرورت باز تأویل آن در معماری مدرن جهان اسلام

    تأملاتی بر نگرش پدیدارشناختی نوربرگ ـ شولتز در باب معماری سرزمین های اسلامی

    چکیده

    15 ژوئن 2016
  • هفتاد و یکمین نشست «یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ» با موضوع «درک و بافت» روز یکشنبه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۴ در پژوهشگاه فرهنگ٬ هنر و ارتباطات برگزار شد. در این نشست که از ساعت ۴ تا ۷ بعداز ظهر است، فیلم مستند «مدرسه ی ما» ساخته رضا عبیات به نمایش درآمد. این نشست به سخنرانی آقای دکتر کوروش صفوی٬ زبان‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی٬ و آقای دکتر جبار رحمانی، انسان شناس و عضو مرکزی انسان شناسی و فرهنگ اختصاص داده شد. سخنرانی آقای دکتر صفوی درباره «درک و بافت» و صحبت های آقای دکتر رحمانی به موضوع «تولید معنا در بافت آیینی» اختصاص داشت.

    14 ژوئن 2016
  • شماره 122مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «الهیات و فیزیک معاصر» منتشر شد. این مجموعه با هفت نوشتار به بررسی رابطۀ بین الهیات و فیزیک معاصر می­پردازد. تاریخ علم نشان می­دهد كه هر دستاورد نوین علمی به ویژه در حیطه علم فیزیک، پیامدهای الهیاتی و فلسفی بسیاری به همراه دارد.

    01 ژوئن 2016
  • پوستر: مرضیه جعفری /  هشتادو هفتمین نشست یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ با عنوان «فرهنگ کرد» در روز یکشنبه 9 خرداد 1395 در پژوهشگاه فرهنگ٬ هنر و ارتباطات برگزار خواهد شد. در این نشست فیلم «نیان» اثر کیوان مجیدی نمایش داده می شود. سخنرانی‌ های این نشست توسط آقای دکتر قطب الدین صادقی (نویسنده و کارگردان) با عنوان «شخصیت و فرهنگ کرد در آثار نمایشی ایران» و دکتر محمدعلی سلطانی (پژوهشگر، نویسنده و تاریخ نویس) با عنوان «دین و آیین در فرهنگ کرد» انجام خواهد شد.

    مکان: میدان ولی عصر، خیابان ولی عصر، خیابان دمشق، شماره 9، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

    28 می 2016

صفحه‌ها