هنر

  • نشانه های هویت جمعی در  فیلم  بدون توقف به دلیل ساختار هیجانی آن کمتر به چشم مخاطب می آید که نشان از زیرکی سازندگان آن می دهد اما باز شاهد هستیم که در نگاه مسالمت آمیز به مسلمانان نیزخود را برتر و نجات دهنده مانند بیشتر فیلم های هالیوودی که قهرمان پرور است نشان می دهند. بدون توقف (Non-Stop) فیلمی اکشن-رمز آلود، به کارگردانی جاومه کولته سِرا است . از ستارگان این فیلم می‌توان به لیام نیسون و جولیان مور اشاره کرد.

    25 ژوئیه 2016
  • آنچه در این سال‌ها خصوصا در نقدهای تلویزیونی همواره بر طبلش کوفته می‌شود، یافتن معانی و «مفاهیم عمیقۀ» آشکار در تحلیل فیلم‌هاست، اثری که به این مفاهیم و اشارات ظاهرا «متعالی» که به سادگی در هر فیلمفارسی‌ای میتوان یافت و مخاطب آسان‌گیرش را دچار توهم تماشای اثری «پر معنا» می‌کند، سر تسلیم فرو نیاورد به ورطۀ بی‌معنا فرو میافتد یا به اجبار در تحلیل‌های  سردستی و خام، در قالب‌های تنگ از پیش تعیین‌شده گنجانده می‌شود که اغلب به دلیل متناسب‌نبودن با اثر و یا مسلط‌نبودنِ تحلیل‌گر به ابزار بیان رسانه به چیزی جز تقلیل فیلم نمی‌انجامند.

    19 ژوئیه 2016
  • کتاب  یازدهم  مجموعه «دانش زیباسازی شهری» که با عنوان «نورپردازی اعیاد و مناسبت ها»  معرفی  می شود. کتابی است نوشته  الهام سوری، عاطفه مجتبی زاده و نظارت محمد علی عباسی ورده  که  نشر هنر معماری قرن در سال 1393 آنرا در 133 صفحه به چاپ رسانده است. طرح جلد کتاب توسط فواد علیجانی صورت گرفته که تصویری از هاله ها و تشعشعات  نوری بر روی آن است. الهام سوری  دارای  دکتری طراحی شهری، دبیر علمی همایش بین المللی روشنایی و نورپردازی ایران  و صاحب نظر در زمینه نورپردازی فضاهای شهری و آموزش است.

    17 ژوئیه 2016
  • سرهای بزرگی در گالری های مشهوری مثل ساچی، لوور، و تیت مادرن، و موزه گانوسیان نصب شده اند، و این در حالیست که در واقعیت این سرهای واقعی نیستند که نصب شده اند.

     با اینکه ایده این سرها، تنها بزرگنمایی آن ها بوده، این نمونه های ماهرانه به قدر کافی بی ثبات و نامرتب هستند که بیننده را احتمالا از احساس عمیق تری از رمز و راز مملو می کند، و این زمانی است که  بینندگان در میابند که این سرها واقعی هستند.

    این عکس ها در واقع حسی از یک سرهای واقعی در گالری های کوچک هستند، که تزی گابونیا با عنوان «سر خود را داخل گالری قرار دهید» منتشر کرده است.

    17 ژوئیه 2016
  • و حال به پرسش اساسی می رسیم: آیا زندگی ِ ما معنایی دارد؟ این معنا چیست؟ جایگاه انسان بر روی  زمین کدام است؟  و اینجا است که متوجه می شویم چرا موجودات بالزاکی  چنین برای ما اطمینان بخش بودند: زیرا آنها به جهانی تعلق داشتند  که انسان، اربابش بود؛  این موجودات [مثل] کالاها و اشیائی بودند که مساله تصاحب و حفظ  و به دست آوردنشان [در کار] نبود؛ زیرا میان این اشیاء و صاحبانشان، هویتی پیوسته وجود داشت:  یک جلیقه ساده، خود، یک شخصیت بود و در عین حال یک جایگاه اجتماعی. انسان، دلیل همه چیزها، کلید کیهان، و ارباب طبیعت و مشیت الهی به حساب می آمد...

    16 ژوئیه 2016
  • " قرار دلم کجا می روی " ، نام و مطلعِ شعر ترانه ای است  که جمشید ارجمند بر روی آهنگی  ساخته ی حبیب الله بدیعی ( 1312 – 1371 ) ، موسیقی دان و نوازنده ی برجسته ی ویلن که عبدالوهاب شهیدی ( 1301 - . . . ) خوانده ، سروده است  ؛ زمانی که با داوود پیرنیا  ( 1279 – 1350 ) سرپرست برنامه ی گلها همکاری می کرد .

    13 ژوئیه 2016
  • 1. دکتر ناصر فکوهی، یک بار در کلاس «انسان شناسی هنر» شان گفتند آکادمی اسکار، گاهی وقتی سن برخی فیلمسازان بزرگ بالا می رود و احتمال مرگ شان به دلیل کهولت سن هست، یکدفعه به خودش می آید و می بیند چه اشتباه بزرگی کرده که هیچ وقت حتی یک جایزه ی اسکار هم تقدیم آن فیلمساز نکرده است؛ این است که مثلا اسکار یک عمر فعالیت سینمایی را اختراع کرده اند که بتوانند در موارد مقتضی جبرانی کوچک کنند، خطای بزرگ شان را. اسکار در مورد کیارستمی هم احتمالا چنین دیدی داشت، وقتی در آخرین روزهای عمرش، او را به عضویت آکادمی درآورد.

    11 ژوئیه 2016
  • حقیقت از نظر ویلیم جیمز: نام یا صفت؟     / عاطفه اولیایی/    آمپریسیسم، در معنای  قرار دادن انسان  و  ابزار آزمایشی اش (از چشم نامسلح  تا  ربات ) در مرکز أزمون های علمی،  از ویژگی های زمان ماست.  در پشت هر ابزار آزمایشگاهی چشمی  می بیند، گوشی می شنود،  و .....مغزی  یافته ها را در سیستمی فکری هر قدر سست،   منظم می کند، تا ازطریق تجربیات حسی، نحوه ی  وجود اشیا را در جهان، یعنی حقیقت آن ها را کشف کند.  انسان حقیقت را امری عینی و خارج از خود می داند و در صدد مرتبط شدن با آن است.  البته علیرغم  بود و نبود انسان،

    آمپریسیسم، در معنای  قرار دادن انسان  و  ابزار آزمایشی اش (از چشم نامسلح  تا  ربات ) در مرکز أزمون های علمی،  از ویژگی های زمان ماست.

    11 ژوئیه 2016
  • می پرسید آیا من عشقی، به جز عشق افلاطونی هم داشته ام؟  آری و خیر. اگر پرسش خود را به گونه ای دیگر  مطرح کرده بودید، مثلا می پرسیدید: «آیا شما به حس خوشبختی ِ یک عشق ارضا شده، دست یافته اید؟» : می گفتم: خیر، خیر و خیر. به نظر من، پاسخ پرسش شما در موسیقی من نهفته است. از من بپرسید: آیا قدرت، قدرت عظیم این احساس را درک می کنم؟  و من می توانم بگویم: آری، آری و آری. و باز هم تکرار کنم که من  بارها تمام تلاش خود را به کار برده ام تا اندوه و شادمانی های  عشق را در موسیقی خود به بیان در آورم.

    09 ژوئیه 2016
  • سال ها  روزی در هفته با  گروهی از جوانان،  سفری خیالین به ایران می  کردیم، به بلیط و  ویزایی هم احتیاج نبود؛ روزهای جمعه ساعت  یک بعد از ظهر، زمان تماشای  فیلم های ایرانی بود.  دانشجویان با شوق و ذوق و کاسه های کوچک پر از تنقلات و شرینی های ایرانی جمع می شدند و به تماشای فیلم می نشستیم.

    09 ژوئیه 2016

صفحه‌ها