آموزش و پرورش

  • واژه ها .... این واژه های لعنتی! / عاطفه اولیایی/

    یادش به خیر!  یاد آن بحث های  داغی که  بیشتر دانشجوی جهان سومی و استاد  جهان اولیش را درگیر می کرد.  دانشجو از شنیدن این که  رابطه ی بین  زبان و واقعیت یک طرفه است، زیرا که  «زبان واقعیت را رقم می زند» و .... در جلسات بعدی هم «  در خارج از متن ، هیچ وجود ندارد» ، « واقعیات ذهنی اند»،  و « نویسنده هم جان به جان آفرین تسلیم کرده است.»   و استاد  نیز ناآرام بود ...  از به چالش کشیده شدن در چنان محیط فرهنگی که بحث ها ی دامنه دار را در کلاس ( شاید  هم در واقع همه جا)  حملات شخصی،  گستاخی و رودررویی می داند و نمی پسندد.‌

    25 ژوئیه 2016
  • هفته ی پیش، مقاله ی آموزنده ی  آقای سمیعی مرا با  شعر سپانلو به نام « خانم زمان» آشنا کرد.  آن شعر را نخوانده بودم  و در این نوشته نیز در باره ی آن سخنی ندارم.  آنچه  نظرم را جلب کرد،  عنوان آن بود  که حاکی از مؤنث دانستن  و یا نمایاندن زمان بود.  فهرستی از مفاهیم دیگر که با این روش از آن ها یاد می شود برایم  تداعی شد: از خورشید خانم گرفته تا  ...   استفاده از زن به مثابه  محملی برای درک و معنا دادن به دنیا تازه نیست و قدمت آن، سخن  از مقبولیت و عادی شدنش می کند؛ گویی حضورش در تخیل، به تنهایی  دلیل محق و حتی لازم بودنش  است. در دنیای مران ( و مردانه) ، این به چه معنی است؟

    20 ژوئیه 2016
  • مری همیلتون،  استاد  مطالعات سواد در دانشگاه لنکستر، مطالعات گسترده و عمیقی را در خصوص سوادآموزی، سواد و ارتباط آن با حوزه های مختلف قدرت، دانش، رسانه و رویکردهای چند حالتی[1] انجام داده است. کتاب حاضر حاصل 15 سال تجربه وی به عنوان معلم و مدرس دانشگاه و  محقق حوزه سواد است.

    19 ژوئیه 2016
  •  نوجوانی در گستره ی زمان

    « آنچه که من در این کتاب بیان خواهم کرد اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرد. این کتاب روایت حساس ترین لحظات زندگی من است و خوشحالم که به خیر و خوشی ختم شده اند. البته مساله ی اساسی آن است که در طول این لجظه ها ذهن من دستخوش تحولات بسیاری شد  و تغییرات بسیاری در آن حادث گردید. به هر حال من موفق شدم خودم را با شرایط وفق داده و ذهنم را مرتب کنم.» ( روسو، اعترافات)

    13 ژوئیه 2016
  • یکی از مهمترین مولفه های برای شناخت نهادهای اجتماعی الگوی بنیادین تعامل در آن است؛ این که یک نهاد از چه طریقی و به چه شیوه ای معنا را تولید و مبادله می کند، نقشی کلیدی در هویت و ماهیت آن نهاد دارد. در نهاد های آموزشی که هدف و رسالت آنها تولید و توزیع اشکال خاصی از دانش است که برای جامعه اهمیت دارند، این الگوی تعامل اهمیت بسیاری دارد. در نهادهای آموزشی مانند دانشگاه، مکانیسم های اصلی که بواسطه آنها جامعه پذیری علمی رخ می دهد، ذهنیت علمی شکل می گیرد، تولید علمی جریان پیدا میکند و ایده های جدید با دیگر محققان مبادله میشوند، بسیار اهمیت دارند.

    12 ژوئیه 2016
  • کتاب در ستایش بی سوادی نوشته هانس ماگنوس انسنس برگر، نویسنده، شاعر و روزنامه نگار مطرح آلمان، توسط نشر ماهی منتشر شده است. این کتاب مجموعه چهار مقاله مهم با عناوین «در ستایش بی سوادی»، «مهاجرت بزرگ»، «نگاهی به جنگ های داخلی»، و در نهایت «نکته هایی درباره تجمل کهنه و نو» است. با اینکه این مقالات در دهه 90 میلادی نوشته شده اند، با ارائه دیدگاهی جهانی، تاریخی و انسان شناسانه نسبت به مسائل مختلفی چون سواد، رسانه، جنگ، آوارگی، مصرف، تجمل و نقش رسانه هنوز هم دردو دهه بعد، بازتاب دهنده مسائل کنونی دنیای معاصر هستند.

    12 ژوئیه 2016
  • مناطق دارای اولویت تحصیلی ( ZEP ) در نظام آموزشی فرانسه به مناطقی گفته می شود که در آن ها مدارسی ( دبستان و راهنمایی ) قرار دارند که برای مقابله با مشکلات آموزشی و اجتماعی از امکانات و آزادی عمل بیشتری نسبت به مدارس سایر نواحی برخوردارند. این مساله با ماهیت " شرایط و امکانات کاملا یکسان برای همه "  جا افتاده نظام آموزشی فرانسه در تضاد بوده و بر پایه ی : اعطای امکانات بیشتر به کسانی که نیاز بیشتری دارند استوار شده است.

    11 ژوئیه 2016
  • این سند استخراج شده از دومین کنفرانس ملی «توسعه و عدالت آموزشی»  است که در دانشگاه تهران در 7 و 8 آذر 1394 برگزار شد. موسسه انسان شناسی و فرهنگ از طریق مشارکت مدیریت خود در این پروژه سهیم بود و از این رو سند  نهایی در اینجا  به صورت دو فایل پی دی اف در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

    10 ژوئیه 2016
  • سال ها  روزی در هفته با  گروهی از جوانان،  سفری خیالین به ایران می  کردیم، به بلیط و  ویزایی هم احتیاج نبود؛ روزهای جمعه ساعت  یک بعد از ظهر، زمان تماشای  فیلم های ایرانی بود.  دانشجویان با شوق و ذوق و کاسه های کوچک پر از تنقلات و شرینی های ایرانی جمع می شدند و به تماشای فیلم می نشستیم.

    09 ژوئیه 2016
  • از مجموعه «طرح های کاربردی به کار نرفته» - 3؛ دوره آموزشی اقتصاد و فرهنگ برای مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

    05 ژوئیه 2016

صفحه‌ها