عکس مستند

  • سومین بخش از عکس های ناصر فکوهی. این عمس ها  در تابستان 1394،  از سطح رودخانه مارن در پاریس گرفته شده اند. نزدیگی به سوژه  طبیعت شهری، برای رسیده به یک جستجوی  انتزاعی  برای شکل.

    برای مشاهده این آلبوم به آدرس تلگرام 

    https://telegram.me/nasserfakouhi
     

    یا آدرس آپارات

    02 ژوئن 2016
  • چهارمین بخش از  مجموعه عکس های ناصر فکوهی. این عکس ها در تابستان 1394 در شهر آتن گرفته شده اند. آتن شهری است که در آن اجزای باستانی بازمانده از تمدن یونانی، در ترکیبی خارق العاده  و هماهنگ با  زندگی جدید و زنده قرار گرفته اند و همین امر از این شهر یکی از مهم ترین جذابیت های توریسم جهان را می سازد.آتن همچنین امروز یکی از کانون های اصلی شورش  مردم علیه سرمایه داری مالی است.  

    برای مشاهده این آلبوم به آدرس تلگرام  یا آپارات در زیر مراجعه کنید :

    01 ژوئن 2016
  • شمارۀ 120 مجله اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه عکاسی» منتشر شد. اولین دفتر فلسفه عکاسی در شماره 96 مجله در فروردین ماه 1393 منتشر شده بود و اکنون  دو شمارۀ پیاپی 120 و 121 (یعنی شماره­های فروردین و اردیبهشت 95) به ترتیب دفترهای دوم و سوم این موضوع را به خود اختصاص می دهند. منیره پنج تنی، دبیر دفتر ماه این شماره، عکاسی را حوزه­ای پرمخاطب معرفی کرده که از متخصصان تا مردم عادی همه با آن سر و کار دارند و بر این نظر است که همین ویژگی عکاسی آن را به موضوعی فلسفی و مناسب برای اندیشیدن تبدیل می کند.

    12 مارس 2016
  • پوستر

    کار سازماندهی نمایشگاهی درباره زنان عکاس در فرانسه امری بس پرخطر به شمار می رود. کشورهای آنگلوساکسون مدتهاست به مساله جنسیت در دنیای هنر پرداخته اند، اما این پندار در این سوی دریای مانش، در سال های اخیر رخ داده است. در سرزمینی که جنس مذکر، خود را خنثا و جهانشمول می داند، به هرگونه گروه بندی از نوع "گروه گرایانه" باید با تردید نگریست- حتی اگر جامعه مورد نظر، بازنماینده نیمی از جنس بشر باشد....

    16 فوریه 2016
  • شصت و سومین نشست «یکشنبه‌های ‌انسان‌شناسی وفرهنگ»باموضوع: «​نشانه‌شناسی تصویری» روزیکشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۴، از ساعت ۴ تا ۷ بعداز ظهر با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این نشست فیلم مستند «گفتگو با انقلاب» ساخته آقای روبرت صافاریان به نمایش در آمد.

    02 فوریه 2016
  • بیش از صد سال است که نقدِ ادبیات و هنر از بررسی درونمایه و پیام‌های نهفته روی گردانده و به جای آن «زبان» را نشانه گرفته است. در این میان، نشانه‌شناسی دیرپاترین روش زبانشناختیِ تحلیل متن به حیات خود ادامه داده است و توانسته است درون رویکردهای متفاوت نقد (مانند نقدهای جامعه‌شناختی، فرهنگی، روانشناختی، تطبیقی، تاریخ‌گرا، و پسااستعماری) روش‌های قابل اجرایی را پیش پای منتقد بگذارد. 

    26 ژانویه 2016
  • آثار عكاسى حسن غفارى از فضاهاى داخلى سكونت گاه هاى اقوام ايرانى چهارشنبه ٢٣ دى ماه ساعت ١٧الى ١٨ در نگارخانه پاييز خانه هنرمندان در پنجمين روز از چهارمين دوره ١٠ روز با عكاسان ايران با موضوع «مردم نگارى احوالپرسى» به همراه گفتگو وبيان تجربه شخصى به نمايش در مى آيد.  رودرروشدن با موضوع انسانى ، لذت بردن در دوسوى دوربين عكاسى، عكاسى كردن در روند آشنا شدن با انسان ها و احوال پرسى از آنها در اين نشست بيان مى شود.
    13 ژانویه 2016
  • ساز بالافون، یکی از سازهای آفریقایی با آوایی بسیار خاص است که ریشه از کشور مالی گرفته و در آنجا جایگاه ویژه‌ای در میان قوم ماندینگو دارد. این زیلوفون از ورقه های چوبی تراشیده شده به سمت بالا تشکیل شده که زیر آنها، کدو تنبلی قرار داده شدهو مثل جعبه هایی صدا را پژواک می دهند. ساز بالافون به صورت تک نوازی، گروهی یا همراهی کننده، ساز بسیار محبوبی در سراسر آفریقای غربی است...
     

    10 ژانویه 2016
  • بنا بر نظر عقیده مرحوم افشار اولین عکسی که در ایران گرفته شده توسط ژول ریشار فرانسوی است و همین نظر را نیز مرحوم داریوش گل گلاب در مقدمه بررسی فن عکاسی آورده است.

    طبق این نظریه تقدم و تاخر عکاسان در ایران به این شرح است:

    05 ژانویه 2016
  • در تاریخ ِ رابطه میان عکاسی و نقاشی  که امروز عمری بیش از یک قرن دارد، سنتی وجود داشته که در آن عکاس وادار می شد شکل زنده‌ای از «امر واقعی» را عرضه کند؛ نقاشی هم وادار می شد روح و پیام یا رویایی را که درون امر واقعی وجود دارد، بیرون بکشد.  دوین مایکلز (Duane Michals) در بازی با نقاشی که در سال های آخر عمر خویش آغاز کرد، این معادلات را به جالش کشید. او به کنش ِ عکاسی، در صحنه‌ای که با دقت زیاد برای عکس گرفتن آماده شده است و مناسک پیچیده‌ای که امکان می دهد از چنین صحنه‌ای عکس‌برداری کرد، قدرت یک رویا را می‌داد و ابداع ِ یک اندیشه را.

    02 ژانویه 2016

صفحه‌ها