فلسفه

  • جایگاه فلسفه: دانشگاه یا مطبوعات؟

    برای گفت و گویی با موضوع «فلسفه و ژورنالیسم» که به مناسبت صدمین شماره مجله اطلاعات حکمت و معرفت تهیه شده است، به سراغ ناصر فکوهی رفتم، استادی که علاوه بر تدریس در دانشگاه و نگارش کتاب و مقاله در رشتۀ تخصصی خود، در حوزه مطبوعات هم فعال است. صریح و شیرین و دقیق سخن می گوید و تعارف هم ندارد. در این گفت و گو علاوه بر تعریف «فلسفه»، «ژورنالیسم»، «نقد»، «نقاد»، «آداب نقادی»، درباره جایگاه مجلات تخصصی و همچنین صفحات اندیشه در روزنامه های کشور با ایشان گفت و گو کردم.

    12 ژوئیه 2016
  • حقیقت از نظر ویلیم جیمز: نام یا صفت؟     / عاطفه اولیایی/    آمپریسیسم، در معنای  قرار دادن انسان  و  ابزار آزمایشی اش (از چشم نامسلح  تا  ربات ) در مرکز أزمون های علمی،  از ویژگی های زمان ماست.  در پشت هر ابزار آزمایشگاهی چشمی  می بیند، گوشی می شنود،  و .....مغزی  یافته ها را در سیستمی فکری هر قدر سست،   منظم می کند، تا ازطریق تجربیات حسی، نحوه ی  وجود اشیا را در جهان، یعنی حقیقت آن ها را کشف کند.  انسان حقیقت را امری عینی و خارج از خود می داند و در صدد مرتبط شدن با آن است.  البته علیرغم  بود و نبود انسان،

    آمپریسیسم، در معنای  قرار دادن انسان  و  ابزار آزمایشی اش (از چشم نامسلح  تا  ربات ) در مرکز أزمون های علمی،  از ویژگی های زمان ماست.

    11 ژوئیه 2016
  • سارتر برجسته ترین متفکر فلسفه اگزيستانسياليسم (اصالت بشر) است. اگزیستانسیالیست ها به دو گروه تقسیم میشوند سارتر در این باره می گوید: «دسته اول: اگزیستانسیالیست های مسیحی، که من یاسپرس و گابریل مارسل پیرو مذهب کاتولیک را از زمره آنان می شمارم ودسته دوم: اگزیستانسیالیست های منکر واجب الوجود، یعنی هایدگر و اگزیستانسیالیست های فرانسوی و خود من».

    10 ژوئیه 2016
  • مقدّمه:     روي باسکار (Roy Bhaskar) در سال 1944 در منطقه تدينگتون(1) در حومه‌ي جنوب غربي لندن به دنيا آمد. پدرش يک پزشک هندي تبار بود و مادرش زني انگليسي بود که در مديريت صنعتي مشغول به کار بود. او پس از پايان تحصيلات مقدّماتي در مدرسه‌ي سنت پاول(2)، دوره‌اي ترکيبي از «فلسفه، سياست و اقتصاد» با عنوان دوره‌ي (PPE) را در کالج باليول دانشگاه آکسفورد (3) آغاز کرد و در سال 1988 با رتبه‌ي ممتاز آن را به پايان رساند.

    10 ژوئیه 2016
  • استوارت میل مهم ترين انديشمند ليبرال قرن نوزدهم محسوب مي شود او به حكومت دموكراسي معتقد و بايستي او را عامل انتقال ليبراليسم به ليبرال دموكراسي ناميد، وي از نظام هايي كه با راي اكثريت برگزيده مي شوند، حمايت اما همواره هراس داشت، كه اين دولت ها به حكومت اكثريت رو به استبداد گرايش یابند: « اين نتيجه عيان ميگردد كه نمايندگان ملت به نام ملت زمام امور را بدست گيرند و معني اين نتيجه اساسي ... چيزي جز اين نيست كه بهترين نوع حكومت حكومت مردمي است».

    03 ژوئیه 2016
  • خوشبختی و معنای زندگی

    از دیدگاه گرت تامسون[1]

     

    غزاله حجتی[2]

    اشاره

    29 ژوئن 2016
  • استعاره مفهومي کمکي است که براي رساندن مفاهيم سخت و ديرياب از جهان هستي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. هم اسطوره و هم فلسفه، زباني استعاري دارند که جهان بيرون ذهن را با کمک استعاره به جهان ذهني تقليل مي‌دهند تا آن را قابل فهم سازند.

    26 ژوئن 2016
  • «ليبراليسم نظريه باستاني است كه خواهان حفظ درجاتي از آزادي است در برابر تسلط یا هدايت دولت يا هر موسسه ديگري كه تهديد كننده اي آزادي بشر فرض شود ليبراليسم نهضتي است؛ كه معتقد است مردم اتباع دولت خودراي نيستند بلكه قانون بايد از ‌آنها در زندگي خصوصيشان حمايت كند و در امور عمومي مردم بايد از طريق مجلسي كه با انتخاب آزاد برگزيده شده باشد بر دولت نظارت كنند» (آشوري، 1351، 148).

    26 ژوئن 2016
  • متن کامل سخنرانی ناصر فکوهی در نخستین جلسه  از نشست های ادبیات داستانی ایران

    22 ژوئن 2016
  • درباره شوق زندگی و میل مبهم خود‌کشی

    این‌طوری که مولوی روایت می‌کند «آن‌چنان‌که گفت جالینوس راد/ از هوای این جهان و از مراد» حاضر است نیم‌جان در ماتحت استری به زندگی‌اش ادامه دهد تا این‌که بمیرد. از آن طرف مولانا حکایت حمزه سیدالشهدا را بیان می‌کند که بی‌زره به مصاف دشمن می‌رفت و می‌گفت «آن‌که مردن پیش چشمش تهلکه است/ نهی لاتلقوا بگیرد او به دست.»

    22 ژوئن 2016

صفحه‌ها