کودک و فرهنگ

  • ژان پیاژه در سال 1925 به فرآیند قصه ساختن کودکان 4 تا 12 ساله از روی دو تصویر علاقه‌مند شد: «به این دوتا تصویر خوب نگاه کن. هر دو یک قصه را تعریف می‌کنند. اولی شروع قصه است و دومی پایان قصه. خوب نگاه کن و آن را برایم تعریف کن.» کودکانی که این آزمون را انجام می‌دهند، برای ایجاد ارتباط بین دو تصویر با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. این در حالی است که شخصیت‌های قصه در هر دو تصویر به‌صورت واضح حضور دارند و روابط آشکاری بین دو موقعیت وجود دارد که تجسم آن‌ها بسیار ساده است.

    18 ژوئیه 2016
  •  نوجوانی در گستره ی زمان

    « آنچه که من در این کتاب بیان خواهم کرد اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرد. این کتاب روایت حساس ترین لحظات زندگی من است و خوشحالم که به خیر و خوشی ختم شده اند. البته مساله ی اساسی آن است که در طول این لجظه ها ذهن من دستخوش تحولات بسیاری شد  و تغییرات بسیاری در آن حادث گردید. به هر حال من موفق شدم خودم را با شرایط وفق داده و ذهنم را مرتب کنم.» ( روسو، اعترافات)

    13 ژوئیه 2016
  • آیین های رازآموزی[1] در جوامع سنتی

    « هرچه قدر هم که درد و رنجی که ما می بردیم زیاد بود و اضطرابمان بیشتر می شد ، باز هم کسی به کناره گیری فکر نمی کرد. من هم درست مثل بقیه بودم و این فکر حتی لحظه ای به ذهنم خطور نمی کرد . . . من هم به نوبه ی خودم می خواستم متولد شوم . . . دوباره متولد شوم . . . » )کامارا لی ، کودک سیاه[2](

    04 ژوئیه 2016
  • « در زمان نوجوانی و جوانی ، ما انسان هایی کامل بودیم و ترس و درد دنیا از همه طرف ما را زیر هجمه ی خود می گرفت. در آن دوران تفاوت آشکاری بین خوشحالی و ناراحتی برای ما وجود نداشت : خوشحالی و ناراحتی در زندگی ما با هم ادغام بود ، درست مثل دنیای بیداری ما که با خواب و رویا در هم آمیخته شده است.

    29 ژوئن 2016
  • من در 1980 به دنیا آمدم، درست همان سالی که چین سیاست تک فرزندی را به اجرا گذاشت: من خواهر و برادری نداشتم، دوستانم هم همین طور. زمانی که غربی ها می فهمند تک فرزند هستم، چهره شان در هم می رود:" حتما خیلی لوست می کردن" یا " حتما خیلی تنها بودی". استنلی هال، روانشناس کودک برجسته، این موقعیت را "نوعی بیماری" می داند. نسل ما در چین به "امپراتورهای کوچک" معروف بودند. در پوسترها و کاریکاتورها، ما نوزادان چاق و چله (وننری) در محاصرۀ پدر و مادرها و پدربزرگ و مادربزرگها بودیم. لوس شدن کم اهمیت ترین بخش ماجرا بود.

    19 ژوئن 2016
  • شیوه های  مرئی ساختن مسایل کودکان در برزیل  ـ  تحلیلی از مشارکت علوم اجتماعی دراین امر .

    تحلیلی از مشارکت علوم اجتماعی دراین امر
    چکیده[1]

      این مقاله مشارکت علوم اجتماعی را در قابل رؤیت ساختن  مسايل کودکان  در برزیل از سال ۱۹۶۰ تا کنون مورد بررسی قرار می دهد.  اولین نظام مرئی کردن،  کودکی را همچو بخشی ساختاری از عدم  تساوی اجتماعی، و «مشکلی اجتماعی» می داند  که انگیزه ی حمایت های  دانشمندان علوم اجتماعی ازسیاست های اجتماعی است. مطالعه ی کار کودکان و مهمتر از همه، مسايل آموزشی، پژوهش های بسیاری را دامن زده است.

    09 ژوئن 2016
  • تشویق کودکان به حرف زدن و کاهش نابرابری‌های زبانی از اهداف اصلی چندین پژوهشی است که در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌های فرانسه انجام‌شده است. بعضی از این راهکارها می‌توانند تبدیل به الگویی برای پیروی شوند.

    23 می 2016
  • تاریخ ادبیات کودکان ایران. پدیدآورندگان: محمدهادی محمدی و زهره قائینی. تهیه شده در: مؤسسة پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان. تهران: نشر چیستا، 1393. 

    مقدمه

    از اوایل دهة چهل تاکنون، ادبیات کودکان در ایران در منابع متعددی مورد کنکاش قرار گرفته است، اما بدون تردید مجموعة تاریخ ادبیات کودکان ایران نوشتة محمدی و قائینی مفصل‌ترین کتاب منتشر شده در این زمینه است و می‌توان گفت در تدوین آن به همة منابع مهم گذشته نیز مراجعه شده است.

    16 می 2016
  • مسئله اساسی و همزمان چندبعدی انیمیشن دلیر(سرکش)(Brave)  برای مخاطبینش این است: اختلاف و فاصله «سلیقه، نحوه تفکر و شیوه استدلال کودک» با «سلیقه، نحوه تفکر و شیوه استدلال والد(اینجا مادر)». برگردان و بسط این پرسش در  دلیر درونمایه های متنوعی از خودمحوری؛ تقابل با والد همجنس؛ هویت استقلال طلبانه و همچنین فاصله و تضاد نسلها را شامل شده است. از این رو این انیمیشن واجد این ظرفیت هست که توسط بیشتر رده های سنی کودک و بزرگسال مورد توجه و تأمل قرار بگیرد.
     

    مخاطبین اصلی دلیر (سرکش) چه کسانی هستند؟

    26 آوریل 2016
  • با نقدی از می فانگ – آزمایشی دلخراش از کنترل اجتماعی

    06 آوریل 2016

صفحه‌ها